Wat doet een CDD analist?
Voordat je als CDD Analist het onderzoek kunt beginnen moeten alle benodigde documenten, zoals een organogram van de organisatie van de klant, KvK uittreksels, aandeelhouders-/certificaathoudersregisters, statuten en overzichten van het betalingsverkeer en overige relevante informatie aanwezig zijn. Zijn die niet aanwezig binnen de bank? Dan moet je de klant bellen om de gegevens op te vragen. En wees gerust, je krijgt hier bij iedere bank wel een beltraining voor.
Oke, dan heb je alle documenten/informatie voor je liggen. Want je bent natuurlijk een kei in het telefonisch opvragen van de documenten/informatie. Maar wat nu? Uiteindelijk moet er een risico-inschatting worden gemaakt. Is het risico van de klant voor de bank neutraal, verhoogd of onacceptabel? Verschillende risicoscores geven aan hoe snel deze klant nogmaals beoordeeld moet worden. Behalve natuurlijk bij een onacceptabel risico. In dat geval wordt er geen relatie aangegaan.
Nieuwsgierig naar wat een CDD Analist allemaal doet in een dag en hoe z’n dag eruit ziet? In samenwerking met CDD Analist Peter.
Verschil tussen CDD en KYC
De termen CDD en KYC worden veel door elkaar heen gebruikt, maar wat betekenen deze los van elkaar? De overeenkomst zit in de uitgebreide identificatieplicht die integriteitsrisico’s verkleint. Volgens de professionals gaat CDD, Customer Due Diligence, over het gehele proces waarbij risico’s worden afgewogen gedurende het contact met de klant in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Margit zegt: “CDD beantwoordt de hoofdvraag ‘houdt de klant zich wel aan de regels en verwachtingen van de bank?’.” KYC, ofwel Know Your Customer, is een belangrijk onderdeel uit de Wwft en heeft tot doel het risico niveau van de klant te kunnen inschatten. “Hiervoor is een goed beeld van de klant nodig” zegt David.
Beoordelingsaspecten CDD onderzoek
Het volledige onderzoek van een CDD Analist is erg groot. Bovendien is de invulling van het onderzoek per bank verschillend. Daarom geven we je hieronder een paar voorbeelden van aspecten (en eventuele risico’s) van de klant die beoordeeld moeten worden.
Definitie van CDD
Customer Due Diligence (CDD) betekent, een integriteitsonderzoek naar een klant. Banken zetten CDD in om hun klanten te leren kennen én ervoor te zorgen dat ze geen relaties aanknopen met personen die het vertrouwen in de financiële onderneming kunnen schaden.
1. Bedrijfsstructuur
Als eerste ga je de structuur van het complete organogram beoordelen. Een goed organogram laat meteen zien wat de lijn van de aandeelhouders (de Ultimate Beneficial Owner (UBO)-trail) is. Degene die aan het eind van de UBO-trail staat is de UBO. Dat is de eigenaar die een bepaald percentage, bijvoorbeeld 25%, van de aandelen bezit. De UBO moet altijd geïdentificeerd worden. Tenzij er geen UBO is, zoals bijvoorbeeld bij een stichting of een beursgenoteerde onderneming. Hele complexe en onoverzichtelijke structuren (die meestal het doel hebben om de UBO te verhullen) en structuren met investeringsfondsen (private equity) en trusts zijn een rode vlag. In deze gevallen wordt meestal uitgebreider onderzoek gedaan.
2. Bedrijfsactiviteiten
De volgende aspecten om te beoordelen zijn de bedrijfsactiviteiten. Een bakker die enkel brood bakt of een persoon die films maakt van evenementen, vormen niet snel een risico. De aard van sommige bedrijfsactiviteiten, zoals casino’s, hebben echter een vergrootte kans op risico’s, denk hierbij bijvoorbeeld aan witwassen. Bij casino’s is de kans op witwassen groter, omdat de herkomst van het eenmaal ingebrachte geld niet meer te achterhalen is. Een perfect scenario voor witwassers. Ook de afzetmarkt van de bedrijfsactiviteiten kunnen zorgen voor risico’s. Sommige landen, personen en/of organisaties komen namelijk voor op sanctielijsten van de Europese Unie of Amerika. Wanneer je als Analist niet helemaal zeker bent van de integriteit van de bedrijfsactiviteiten dan moet je extra onderzoek doen. Soms moet ook hiervoor een klant gebeld worden voor het verschaffen van meer informatie. Een van de leukere uitdagingen van het werk!
3. Betalingsverkeer
Tot slot, het betalingsverkeer. Dit kan, afhankelijk van de bedrijfsactiviteiten, een risico vormen. Cash geld kan duiden op witwassen. Cash geld bij een supermarkt is daarentegen, binnen bepaalde grenzen, niet vreemd. Cash geld is binnen deze grenzen zelfs logisch en passend bij de bedrijfsactiviteiten van de supermarkt. Witwassen ligt bij een supermarkt daarom ook niet snel voor de hand.
Stel dat een onderneming enkel in het buitenland mobiele telefoons aflevert, er is geen Nederlands verkoopfiliaal en er worden wekelijks grote bedragen gestort op de Nederlandse rekening. In dit geval past het cash geld niet bij de bedrijfsactiviteiten van de internationaal opererende onderneming. Het is dan ook aan jou als Analist om bij de klant na te vragen waarom er grote sommen geld worden gestort op de rekening in Nederland. Natuurlijk mag je nooit te snel de conclusie maken dat de klant zich bezig houdt met witwassen. Maar het is wel een risico dat onderzocht en uitgesloten moet worden.